tisdag 1 februari 2011

Lönsamma beteenden!


Titta hur fint jag flyttar på min människa! (bilden arrangerad)
 En riktig svacka på Lupusen nu, är hopplöst trött, kan sitta i bilen och kämpa för att hålla ögonen öppna, värken ligger på 7-8, huvudvärk, yrsel och halsinfektion, ja listan kan göras lång. Men på något sätt höjer man sig över detta och psyket vänjer sig vid tillståndet som kroppen tjatar om.

Xeon har lärt mig att ge honom vatten, då han står vid diskbänken och gruffar ett mamma ljud. Jag har i min tur lärt honom att han inte får vatten före han hämtar sin skål och ger mig den. Han ger skall vid altandörren när han vill ut och kissa, jag öppnade ett par gånger när han var liten så det lärde han sig.
Nu vill jag inte att han skäller så han tror att han ska få som han vill, då har han snabbt lärt om sig, att om han springer fram och hoppar runt mig så öppnar jag. Detta hoppande har förstärkts av pussande också, han stöter nosen på min kind så går det ännu fortare att få mig att öppna dörren.

Hela tiden förändrar hundarna sina beteenden för att nå det de tycker är mesta belöningen i stunden. Vi lär egentligen inte hundarna några nya beteenden, de kan göra det mesta redan när vi hämtar dem från valplådan. De kan sitta, ligga, vacker tass, rulla runt, skälla, spåra, komma på inkallning, följa o s v dock utförs detta endast på deras egen vilja. Det enda vi lär dem är att gå i koppel och hur ser det ut då?

Valpen vill inte sitta fast i halsen, den stretar och vägrar gå med, vad gör vi då jo vi stannar. Valpen vänjer sig med halsbandet och börjar gå raskt framåt när den får syn på något, vad gör vi då, jo vi följer efter. Valpen vill fram till en "poo-hög" och drar i kopplet och når målet, vi följer med. Valpen rusar fram för att hälsa på en människa som tycker den är söt, den drar sig fram i kopplet, vad gör vi då, jo vi följer och sedan får den klapp och kel av människan.

Det vi på det hela taget har gjort är att vi lärt hunden -Dra i kopplet så kommer du dit du vill! Det går så långt att man kan se på hundarna att när kopplet är på väg att sträckas så lutar nästan lägger sig ifrån koppel riktningen. Hunden lägger kraft på att vinna teräng åt det hållet den vill och det gör den för att vi lärt den! Vi missade att lyktstolpen, hundbajshögen, människan som klappade hunden och att vägra gå  var belöningar som föregicks av beteendet att dra i kopplet, då är det ju inte konstigt att det vanligaste problemet mina kursdeltagare har är att hundarna drar i kopplet!

Sen är det ju inte bara så enkelt, här kommer hundens olika drifter in och de spelar ju givetvis en stor roll, men det mesta av dragandet i koppel startade på vår egen inlärning av beteendet! Hunden ser hela tiden på vad som är lönsamt eller inte, så tänk på vad du belönar och vad är det som hunden ser som belöning!

Stay safe!

1 kommentar:

Therese sa...

det positiva i det hela är ju faktiskt att lika snabbt som vi råkar lära dem "fel" kan vi också lära dem "rätt" beteende. Så det ger lite hopp iaf :)
Kid har börjat löpa och i samband med det förlorade hon hörseln tydligen :) ... och det bästa hon vet just nu är att lådas att jag ska få gå fram och ta henne ute, och preeeecis när jag ska ta i henne så fintar hon och drar. Det är nämligen isgata här ute nu så matte kan omöjligt hinna i kapp. Å vad hon hittar mina punkter... Belöningen? Lek + en förbannad matte som tappar ledarskapsrollen?