söndag 16 januari 2011

Hundar som bits!

Har en hund bitit en gång biter den alltid en gång till, inga ursäkter till det utan det är alltid så!!

Det är regn ute idag vilket gör att mina inflammationer mår sådär, men men bara stoppa i sig den sedvanliga högen av IbuAlvPlaPreEnaSal och se glad ut. Det är det svåraste att vilja röja på stan, jogga en vända eller bara orka träna hundarna ett varv till men tröttheten tar överhanden. Man vill bara lägga sig ned och gråta, vet inte om det är i frustration om att aldrig få vara fräsch eller över att jag är för trött för att göra något till 100 %. Kanske ska gå någon form av mentalträning där man lär sig att segra över sig själv! Tur att hundarna finns där annars skulle jag nog ge upp! Ska pröva att börja jobba 100% nu, det ska bli kul!

Fick ett samtal från en hundägare som önskade hälp med hunden som börjat visa agg mot barnen. Det var en jakthund av rasen PBGV och en hanne. Vi träffades och jag bedömde att hundens regler brast lite här och lite där, så det styrde vi upp, vi kollade att hunden var frisk hos veterinären och fick grönt kort. Då träningen av PBGV fortsatte så ville jag att de separerade hunden från barnen, dvs att hunden fick bo i grovköket bakom en barngrind under tiden vi rett ut vad som gått snett. Under vårt samarbete kröp det fram att hunden redan bitit barnet ordentligt men utan köttskador, det var orsaken till att jag ville att man säkrade hundens tillgång på barn.

Tiden gick och jag fick ett samtal från ovanstående ägare om att hunden är avlivad efter att ha bitit barnet i ansiktet så att örat lossnat. På min fråga om hur hunden hade fått tillgång till barnet svarade ägaren -" Jo, men han hade ju varit så snäll en tid nu, att vi tyckte att han kunde få vara med oss i tv-rummet lite!"
Ja det är ju tråkigt att alltid få behöva säga -" Vad var det jag sa?"

En annan ägare ringde och berättade om att deras BS attackerat dem oprovocerat när den legat och sovit på mattan. Nu hade det dessutom tillkommit en familjemedlem av den tvåbenta varianten och hunden hade gjort en ny attack. Deras oro är ju givetvis befogad med ett sådant litet barn hemma. Vi arbetade med hunden och den genomgick dessutom en veterinärundersökning utan att man fann något.
Familjen satt på en picnicfilt och BS låg och sov i gräset vid sidan av, för att plötsligt gå till attack mot familjen. Jag tog hem denna hund i 14 dagar för att själv få se beteendet, BS var annars en lugn stabil och lydig hund. Under dessa veckor hos mig fann jag ingenting som kunde utlösa beteendet. Det enda jag "sensed" var att han hade "ont" i huvudet!
BS kom hem och det tog inte många dagar för han höll på att "äta" upp bebisen på köksgolvet, de åkte och avlivade honom på stört och efter obduktion så visade det sig att BS hade "vattenskalle". Tur i oturen så hann det inte hända något allvarligt denna gång!

Jag har arbetat med många hundar som bitit ihjäl andra hundar då det inte varit hundens fel! Utan endast olyckliga auktoritetsmarkeringar från en stor hund mot en liten. Vid upprepade tillfällen har polisen kontaktat mig efter anmälningar mot missförstådda hundar. Vid ett tillfälle så hade en "hundstackare" blivit parkerad i garderoben på krogen, och vartefter kvällen gick skulle fulla främmande människor fram och hälsa på hunden, varpå den genast försvarade sig genom ett rejält bett i ansiktet på människan. Återigen en hund på fel plats och inte lämpad för miljön, inte hundens fel utan ägarens inkompetens som satt hunden där!

Andra ringer för att de har hundar som blivit "uppätna" av andra hundar, en del så skadade att man använt hudtransplantioner för att kuna laga dem. Här vaknar en annan aggression hos den drabbade hunden och som i sin tur blir "farlig" för sin omgivning. I dessa fall är det en fördel för mig att ha tillgång till Hundcenteret, där vi kan låna hundar för att träna bort osäkerheten hos den drabbade.

Vad som än föranleder hunden till att ta till aggressioner så måste det till ledarskap och en fast hand för att ingen skall komma till skada! Dessa typer av problem verkar öka i samhället, varför vet jag inte. I samarbete med en journalist för många år sedan så konstaterade jag att det i västvärlden bits ihjäl över hundra barn om året! Och de som härjar är inte "kamphundar", utan bitskador på barn, sker från alla kategorier av hundar! Se hunden för vad den är, inte som du är!! Så kommer denna trenden att vända det är jag säker på!?
Ni skulle ju inte lämna ert 2 åriga barn att leka med mina 2 Bengaliska tigrar på bakgården, eller mina 2 Herford tjurar eller mina 2 Halvblods hingstar, men om jag hade 2 stora hundar gående på baksidan skulle ni väl glatt sätta ut er 2 åring?! Vad är problemet?

Stay Safe!

5 kommentarer:

Jimmy sa...

jag har följt din blogg om din sjukdom och dina erfarenheter om hundar. det är alltid lika lärorikt och spännande att läsa vad du skriver, man får verkligen tänka till!

fortsätt skriva ser fram emot fler spännande "ämnen".

// jimmy

Yvonne sa...

Läst bloggen stronger than lupus=
gripande...
Ja var ska man skriva,ang hundar som biter folk,flera ggr dessutom,såg dom inga signaler..tooo baaad.
en gång är en gång men två gånger
är absolut två gånger för mycket..
Kramen

Anonym sa...

Intressant blogg du har, har läst om din sjukdom och trots det så jobbar du, strongt!
Mitt stora intresse är just hundar och jag kan bara hålla med dig i vad du skriver därom. De flesta problemen beror faktist på ägaren såvida det inte är något sjukligt fel på hunden. Ingen hund är född aggresiv!
Hälsningar Mia

Anonym sa...

Har du någon mailadress? Har lite frågor och funderingar kring min hund.
Mvh Anna

Rose sa...

Hej Anna!
Om du vill ha mer hjälp av mig så gå in på min officiella hemsida: www.rmshundcenter.se
och klicka in på kurser så kommer du i kontakt med mig! Stay safe