söndag 23 januari 2011

Belöna, tålamod, tålamod ....!!

Xeon focuserar den flygande trasan
Helt slutkörd efter första 100% veckan på länge, startar dagen med "pillerhögen" och drar till jobbet. Det har funkat bra i inflammationerna trots temperatur skillnaderna under dygnet, svårt är att vakna på natten av smärta för att på morgonen upptäcka att lederna noterat temperatursänkningen före jag själv!!

Jobbar med Xeon nu, vi tränar stay in focus i rörelse. Han är en trevlig, aktiv hund som lär sig otroligt fort men bara på hans villkor. Timingen på belöningen är otroligt viktig på honom för att jag inte ska belöna fel beteende.

Fingertopskänslan är hårfin på att få in rätt tänk hos honom. Jag börjar med att ha godis, visar sedan honom hur jag vill att han ska exempelvis sitta -belönar och ser till att han verkligen VILL ha sitt godis. Ju högre motiverad han är på godiset ju fortare kan jag få honom att utföra det jag ville, att sitta! Sedan vill jag att han skall sitta själv för att få mig att ge honom godiset, vad jag menar är att om jag vill ha honom att sitta framför mig, så visar jag ett antal gånger men måste också ganska snabb sluta visa honom. Han måste börja tänka själv, att sätter jag mig framför henne får jag belöning. Jag vill att han ska försöka styra mig att belöna genom att göra rätt beteenden. Låter det virrigt?

Men ju mer kreativ han blir mot mig för att få sin belöning desto mer samarbetar han faktiskt. Så om jag har godis och säger ett nytt ord till honom önskar jag att han ska spela upp hela sin repetoar på inlärda beteenden han kan, då har jag skapat samarbete för godis. Men sen måste jag gå vidare och faktiskt vänta ut rätt beteende, ge ordet och vänta ut honom för att belöna vid exakt rätt ögonblick, där kommer jag in, mitt dåliga nästan obefintliga tålamod gör att jag ofta ger ett extra ord eller vägleder innan han har hunnit fram till rätt beteende.

Xeon har otroligt lätt för att lära, han la tassen på min dator EN gång då jag satt och åt en ostsmörgås vid soffbordet. Han fick en ostbit  för att jag tyckte att han var söt och tänkte inte på konsekvenserna av det. Efter det så har han "tryckt" till min dator hundratals gånger, likt en targetplatta! Vilket inte alltid är så lyckat, visst det är kreativitet men!
Han lärde sig att springa till diskbänken och säga -"moom! (mamma) så kom jag och gav honom vatten, det tog typ tre gånger. Inget jag lärt honom utan han lärde sig själv snabbt att skall inte ledde dit han ville utan att om han "mumlar" så händer det han vill!

Måste träna ligg med honom för det är tydligen svårt, tycker han! Att tålamodsträna liggteknik är inte min starka sida, så det fick bli sitt - ligg - sitt - stå - sitt - ligg - sitt - stå och vad händer, jo han kan det!! =) På något lustigt vis har han lärt sig fjärren på detta försök, men han kan inte att lägga sig snabbt under gång, hm.... fick fundera lite på vad det är som är skillnaden.

Min timing, mina dubbelkommandon, tonfall har gått igenom det mesta och kom på OST, jag hade ju snott en ostbit från husses macka och när jag bytte till köttbulle så sänktes hans kreativitet. Är det så att han fått osten att bli hans egna trigger på att "klura" själv när han var liten eller är det bara så att osten luktar bättre, trots att det är en billig Gouda utan lukt? 
Ja vad vet jag, jag brukar säga till mina elever - "Köp inte roligare bollar!" men nu så får jag gå och köpa mera Gouda ost! - "Not!, men tanken är lockande, med rätt motivation och belöning i rätt beteende, samt rätt inställning hos hunden leder det till snabba resultat! Ja, ja och en stor portion tålamod förstås, att vänta till det blir exakt rätt beteende att belöna för!

Så vänta... vänta... gör om... vänta... bättre... nej bättre... vänta... där RÄTT här får du osten!!!

Stay safe!

Inga kommentarer: